PTTK

www.pttk.wisla.pl
Strona główna

Krzywy

Krzywy (634 m n.p.m.) jest szczytem rozdzielającym doliny Jawornika i Gahury (najlepiej widać go np. z rejonu dworca PKS na tle Czantorii). Ze szczytu tego roztacza się najpiękniejszy (moim zdaniem) widok na Wisłę.  Szczyt ten jest bardzo rzadko odwiedzany przez turystów – nie prowadzi na niego żaden znakowany szlak.

Proponuję wycieczkę samochodowo-pieszą (można wybrać również wersję rowerową).

Samochodem proponuję pojechać do Obłaźca i stamtąd odbić w dol. Gahury. Dolna część doliny jest nieciekawa turystycznie ze względu na Kopalnię Surowców Skalnych (chyba, że ktoś lubi krajobrazy przemysłowe). Po przejechaniu doliną 1,1 km droga rozdwaja się i w tym miejscu proponuję zaparkować na poboczu samochód. Spacer rozpoczniemy drogą idącą w lewo. Wznosząc się do góry podziwiamy po prawej stronie zbocza Czantorii z pięknym lasem bukowym oraz widocznym  jak na dłoni masztem przekaźnika TV. Po ok. 15 minutach dochodzimy do skrzyżowania z transformatorem energetycznym. W tym miejscu proponuję odbić w lewo. Po kilkuset metrach, po prawej, malownicze źródło wypływające spod starych korzeni sciętych drzew. Dalej droga wyprowadza na nas na polany-pastwiska i po pokonaniu dwóch zakrętów (pierwszy w prawo drugi w lewo) wychodzimy na grzbiet Krzywego. Wznosząc się coraz wyżej odsłania nam się panorama na północ – na zboczach Równicy widać domy wczasowe Jaszowca, zza Równicy wychodzi  po lewej Lipowski Groń a na jej tle niższa Palenica. W prawo od Równicy masyw Orłowej. Tuż przed szczytem, po lewej, na skraju świerkowego młodnika możemy przyjrzeć się pracy mrówek w okazałym mrowisku.

Ze szczytu (możemy sobie przysiąść na trawie) roztacza się przepiękny widok na rozszerzenie doliny Wisły, między Obłaźcem a Oazą, w którym to rozszerzeniu rozsiadło się miasto Wisła. Można po kolei, prawie z lotu ptaka, odszukiwać znane obiekty wiślańskie.

Na prawo, nad miastem wznosi się masyw Skolnitego (na jego tle, poniżej zalesiona Czajka) odchodzącego od granicznych szczytów Soszowa i Cieślara. Nad zboczem Cieślara wychyla się nieśmiało szczyt Stożka (z charakterystyczną szczerbinką). Nad zwężeniem doliny na Oazie widoczny grzbiet Groniczka wznoszący się aż po Kozińce. Po lewej stronie zalesiona Bukowa, dalej zabudowane zbocza Czerhli i Jarzębatej. Odpoczywając na grzbiecie Krzywego możemy posłuchać odgłosów miasta i pooglądać miniaturki samochodów czy pociągów.

Po „naładowaniu” swojej duszy pięknem otaczającego świata wracamy tą samą drogą – inne warianty są utrudnione licznymi ogrodzeniami pastwisk znajdującymi się w partiach szczytowych Krzywego. Schodząc zauważamy w trawie (szczególnie jesienią) kwitnące dziewięćsiły bezłodygowe a na brzegach ścieżki liczne krzaki czarnej jagody. Jeżeli przyjechaliśmy rowerem, proponuję od skrzyżowania z transformatorem podjechać (podejść) w lewo, do przełęczy między Krzywym i Czantorią a stamtąd zjechać ul. Wańkowską do Jawornika (nawierzchnia w 80% asfaltowa).

Jeżeli wybierasz się na tę wycieczkę skopiuj opis i zabierz z sobą.