PTTK

www.pttk.wisla.pl
Strona główna

Zachód słońca z Jarzębatej
         Jeżeli po ciężkim dniu mamy jeszce trochę sił aby nacieszyć swe oczy pięknem przyrody, proponuję wycieczkę na zachód słońca (o ile pogoda na to pozwala). Wyjście z centrum Wisły proponuję zaplanować na ok. 1 godzinę przed zachodem słońca (godzinę zachodu odczytać można w przybliżeniu z kalendarza lub sprawdzić praktycznie poprzedniego dnia). Proponuję zabrać ze sobą latarkę gdyż końcowa część spaceru odbywać się będzie już po zmroku. Czas spaceru ok. 2,5-3 godzin.

Z centrum Wisły udajemy się na ul. Olimpijską by, na jej końcu, skręcić w prawo w ul. 11 Listopada. Drogą tą, między domami wczasowymi wznosimy się coraz wyżej. Pomijamy żółte znaki szlaku turystycznegu, który idzie wprawdzie w tę samą stronę ale wejście nim jest uciążliwe. Nad OSW „Relaks” można zrobić mały skrót w lewo, przez las, ścinając pętlę drogi. Po wyjściu „skrótu” na drogę zauważamy mrowisko - poobserwujmy te pracowite stworzenia ale nie przeszkadzajmy im. Idąc dalej drogą wznosimy się coraz bardziej. Po wyjściu nad granicę lasu, za naszymi plecami odsłania się coraz szersza panorama. Idziemy jednak jeszcze wyżej. Po pewnym czasie nachylenie drogi zmniejsza się i przez ok. 200 m droga idzie prawie poziomo. W tym rejonie zatrzymajmy się i odwróćmy aby spojrzeć na piękny widok a przy okazji zachwycić swoje oczy zachodzącym za Czantorię słońcem.

Od Czantorii w lewo widzimy grzbiet graniczny biegnący przeł.Beskidek,  Soszów (na szczycie górna stacja wyciągu), Cieślar (na szczycie domek),  Mały Stożek, Stożek (z charakterystyczną „szczerbinką” przecinki granicznej), Kiczory. Na pierwszym planie Skolnity a w lewo od niego Kobyla. Po lewej polana Kozińców z masztem przekaźnika TV. Jeszcze w lewo Smerekowiec zwany teź Czuplem. W dole, na wprost nas, otwarta dolina Dziechcinki. W prawo od Czantorii wznosi się Bukowa z dwoma domami wczasowymi.

Po schowaniu się słońca za góry idziemy dalej, wznosząc się w stronę widocznego przed nami lasu. W czerwcu i lipcu możemy zaobserwować ciekawe zjawisko – podchodząc do góry obserwujemy „wschodzące” zza Czantorii słońce by pod lasem znowu zachwycać się jego drugim zachodem.

Na skraju lasu, na rozwidleniu dróg, wybieramy drogę w lewo. Trasa biegnie trawersem Kamiennego, wygodną drogą. Po ok. 10 minutach wychodzimy z lasu na osiedle Kamienny. Przed nami nowa panorama, tym razem na pn-wsch. część Beskidu  Sląskiego. Od lewej widoczny Ustroń z osiedlem Manhatan, w prawo masyw Orłowej z wychylającą się zza niej Równicą, na ostatnim planie grzbiet z Błotnym, Klimczokiem i Magurą, bliżej grzbiety Kotarza i Starego Gronia a całkiem po prawej, na pierwszym planie, Trzy Kopce Wiślańskie.

Nasz spacer kontynuujemy dalej tą samą drogą, która grzbietem schodzi w dół (w pewnym momencie odsłania się widok po lewej stronie, gdzie nad przeł. Beskidek widać Jaworowy – szczyt z masztem, wznoszący się nad Trzyńcem), omija przysiółek Mamrzynka, biegnie po lewej stronie wypiętrzenia  z małą wieżą i wchodzi do lasu. Przed wejściem do lasu po lewej, w dole, widać światła drogi i domów z rejonu Oazy. Lasem droga obniża się dosyć mocno wychodząc na Szymków (z jednym domem). Tutaj wykonujemy zwrot o 180 stopni w lewo i dalej lasem, przy zapadających coraz bardziej ciemnościach, posuwamy się mniej więcej na tym samym poziomie wysokościowym (wilków i dzików tu nie ma !!!). Po kilku minutach wychodzimy na otwartą przestrzeń i tą samą drogą schodzimy w dół. Dochodząc do DW „Krokus” warto spojrzeć w prawo na światła Wisły z rejonu dworca kolejowego. Schodzenie już prawie nocą zostawia po wycieczce niezapomniane wspomnienia.

Opisana wyżej trasa jest ciekawa również w ciągu dnia gdyż w większej części prowadzi otwartym terenem a zatem nacieszy nasze oczy pięknymi widokami okolic Wisły.

Jeżeli wybierasz się na tę wycieczkę skopiuj opis i zabierz z sobą.