PTTK

www.pttk.wisla.pl
Strona główna
Bukowa

Bukowa (713 m n.p.m.) jest górą wznosząca się na pn-wsch od centrum Wisły. Nie prowadzi przez nią żaden szlak turystyczny i dlatego, jako góra „dziewicza turystycznie” jest godna poznania. Proponujemy ok. 2 godzinny spacer zboczami Bukowej, Kamiennego i Czerhli.

Najlepszym punktem wyjściowym jest rejon dworca PKS. Po wyjściu z niego na główną drogę i przejściu przez most na rzece Wiśle, skręcamy w prawo i wznosimy się do góry ul. Bukowa.  Po kilkuset metrach mijamy po prawej willę „Silesia” (będącą kiedyś własnością ks. bp Burschego), a następnie nowowybudowane  apartamentowce. Powyżej nich, po prawej stronie drogi dom w którym mieszka Adam Małysz.  Po lewej, w głębi, sanatorium „Jubilat”. Droga pnie się ostro do góry. Po około 1500 m od początku ulicy Bukowej, powyżej budowanego kolejnego apartamentowca (na miejscu byłego DW „Ondraszek”) dochodzimy do ostrego zakrętu w prawo. Stąd roztaczał się kiedyś jeden z najpiękniejszych widoków na Wisłę  - niestety, w ostatnich latach został zasłonięty rozrastającymi się drzewami.

W tym miejscu opuszczamy szosę i w połowie zakrętu drogi wchodzimy w drogę leśną, wznoszącą się lekko do góry. Droga ta idąca najpierw polaną (bardzo dobrze widoczny Soszów z trasą narciarską, w lewo od niego Wierch Skolnity i bardziej w lewo – Kobyla) skręca w prawo i w linii spadku wchodzi w las. Najpierw jest to młody las świerkowy, potem las bukowy, następnie wychodzimy na polanę powstałą po wyrębie lasu. W połowie polany od głównej drogi odchodzi w prawo boczna ścieżka w którą skręcamy. Przed wejściem do lasu, po prawej stronie ścieżki ciekawe mrowisko.  Po kilku minutach ścieżka przestaje się wznosić a wręcz lekko schodzi w dół. Po kilkuset metrach zauważamy schodzące w prawo w dół, oporęczowane schodki. Schodzimy nimi kilkadziesiąt metrów wychodząc na polanę.

Polana ta jest symbolicznym miejscem modlitw ewangelików wiślańskich w okresie kontrreformacji (podobne miejsce jest na zboczach Równicy). Co roku, w ostatnią niedzielę sierpnia są tu odprawiane nabożeństwa. Na kamieniu symbolizującym ołtarz wyryte są daty 1654-1782.

Po chwili zadumy opuszczamy polanę ścieżką w drugim, górnym jej rogu wchodząc z powrotem na drogę leśną, którą kontynuujemy spacer. Droga obniża się co nieco. Po chwili, po prawej otwiera się trochę zmieniona panorama - na horyzoncie pojawia się Stożek (szczyt ze szczerbinką przecinki granicznej). Droga trochę jeszcze schodzi by następnie skręcić w lewo, w las bukowy. Lasem tym dochodzimy po chwili do granicy pastwiska. Przechodząc przez bramkę wychodzimy nad jedno z zabudowań na stoku Bukowej. Stąd roztacza się nowy widok, tym razem na wschód: najwyższe wzniesienie (z masztem) to Skrzyczne (1257 m n.p.m.) - najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego. W lewo,od niego Magura i Klimczok. Na najbliższym planie Kamienny (ze schroniskiem pod szczytem) i wychodzące zza niego Trzy Kopce Wiślańskie.

Schodząc między zabudowaniami w dół dochodzimy do przełęczy. Prowadzi tędy droga z Wisły do Dobki przez Tokarnię. Jeżeli nasz czas jest ograniczony możemy zejść w prawo, w dół by po 20 minutach znaleźć się z powrotem na dworcu PKS. My jednak proponujemy spacer dalej. Droga idąc lasem wznosi się łagodnie i dochodzi do miejsca zwanego Szemków (z jednym domem). Stamtąd, na rozdwojeniu, wybieramy drogę w prawo i po 5 minutowym spacerze lasem wychodzimy na otwartą przestrzeń.  Po chwili stajemy na skrzyżowaniu na którym właściciel sąsiedniej posesji posadowił malowiczą rzeźbę Jezusa Frasobliwego.  Proponujemy podejście ok. 50m w lewo by tam siąść na ławach czynnego kiedyś baru „Pod Lasem” (myślę, że gospodarze nie będą mieli nic przeciw temu). A widok stamtąd jest przepiękny....(patrz trasa nr 3).

Po odpoczynku kontynuujemy spacer w dół. Po ok. 400 m, przed szczytem Czerhli, możemy wybrać dwa warianty końcowe - albo iść w prawo i po 15 minutach zejść do wylotu dol.Bukowej, albo iść w lewo, by po ok.  30 minutach  zejść między domami wczasowymi Partecznika na ul. Olimpijską a stamtąd parkiem do pl.Hoffa.

Jeżeli wybierasz się na tę wycieczkę skopiuj opis i zabierz z sobą.