PTTK POLSKIE TOWARZYSTWO TURYSTYCZNO - KRAJOZNAWCZE
ODDZIAŁ WISŁA
Strona główna

Nowy szlak turystyczny
W jesieni ub. roku został na terenie Wisly wytyczony nowy szlak turystyczny autorstwa Eli Dorighi - naszej "świeżo upieczonej przewodniczki". Jest to przedmiotem jej pracy magisterskiej. Poniżej przedstawiamy jej autorski opis szlaku i mapkę na której szlak zaznaczony jest kolorem ciemnoczerwonym.
Zapraszamy wszystkich do przejscia ta trasą bo jest, naprawdę ciekawa.
Opis szlaku i mapka znajdują sie w dolnej części tej strony

Wystawa "Głuszce w Beskidzie Śląskim"

W czwartek, 17 lutego 2011 r. w  zameczku Habsburgów na ul. Lipowej otwarto bardzo ciekawą wystawę "Głuszce w Beskidzie Śląskim"
        Głuszce to duże, barwne ptaki na które Habsburgowie polowali od XIX wieku aż populacja tych ptaków w rejonie Beskidów doszła do zera. Nadleśnictwo "Wisła" kilkanaście lat temu podjęło się odtworzenia tych ptaków w środowisku naturalnym. Najpierw hodowano je w specjalnych wolierach na Wrchczadeczce by potem wypuszczać je w lasy w masywie Baraniej Góry. Przez kilkanaście lat udało się wypuścić  ponad 400 tych ptaków, które, w większości zaaklimatyzowały sie w warunkach naturalnych.
Wystawa jest zorganizowana profesjonalnie przez Nadleśnictwo "Wisła",  naprawde godna jest zobaczenia i szczegółowego zapoznanie sie z tym problemem. Można tez zobaczyć wypchanych koguta i kurę głuszca.
         Wystawa czynna w godzinach pracy Informacji Turystycznej PTTK.
Zapraszamy

W Wiśle powstał Szlak Habsburgów

W sobotę 14 sierpnia 2010 r.  uroczyście otwarto Szlak Habsburgów. Inauguracja Szlaku odbyła się o godzinie 10.00 przy zameczku Habsburgów na ulicy Lipowej. Impreza była połączona z wycieczką na Baranią Górę, organizowaną przez Stowarzyszenie Przyjaciół Miasta Wisły "IMKO Wisełka” w dwusetną rocznicę pierwszego udokumentowanego zdobycia tego szczytu.

Turystyczny szlak kulturowy poświęcony został miejscom, w których na terenie miasta przejawiała się do zakończenia pierwszej wojny światowej obecność arcyksiążąt habsburskich. Znajdujące się w tych miejscach zabytki architektury są ostatnimi pamiątkami, przypominającymi o historii Wisły z czasów Komory Cieszyńskiej.

Poszczególne punkty wyznaczone na terenie miasta poprzez tablice z opisami oraz fotografiami z początku XX wieku poprowadzą turystę przez miejsca związane z działalnością na tej ziemi dwóch ostatnich jej włodarzy z dynastii habsburskiej – arcyksiążąt Albrechta oraz Fryderyka. Trasa będzie prowadziła od zameczku myśliwskiego Habsburgów przy ulicy Lipowej, przez Oazę, Czarne (wylęgarnia pstrąga, gospoda Rackelhahn, budynek dawnej leśniczówki – dziś Nadleśnictwa Wisła), Zadni Groń (nieistniejący zameczek myśliwski arcyksięcia Fryderyka Habsburga, kaplica oraz oficyny), przez Szarculę w kierunku Przysłopia (leśniczówka z 1863 r. – obecnie Izba Leśna) i dalej aż na szczyt Baraniej Góry.

Projekt jest realizowany przez PTTK Oddział Wisła przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz Urzędu Miasta Wisła. Szlak Habsburgów nie powstałby bez pracy i zaangażowania członków PTTK Oddział Wisła, w szczególności – prezes Heleny Skorupy oraz Józefa Ładosia. Opracowanie merytoryczne całości powierzono Dominikowi Konarzewskiemu.

Poprzez zaprojektowanie i wytyczenie Szlaku Habsburgów Wisła otrzyma kolejną ciekawą propozycję turystyczną, dającą możliwość alternatywnego sposobu spędzenia w mieście wolnego czasu. Projekt łącząc walory krajobrazowe, edukacyjne oraz rekreacyjne jest adresowany do mieszkańców, jak i odwiedzających Wisłę turystów

Dominik Konarzewski

mapa szlaku

strzalka

Soszów (886 m.n.p.m.)

Tych, którzy dawno nie byli w Wisle informujemy, że czeka na Was nowa atrakcja - zimowy wyciąg kanapowy na Soszów czynny jest także w lecie. Samochodem mozna podjechac aż pod samą dolną stację wyciągu (doliną Jawornika do końca), kupić bilet i .... w górę. Ponieważ o wyciągu wie jeszcze mało osób więc i frekwencja prawie zerowa  (to nie Czantoria gdzie "ludź na ludziu"). Górna stacja znajduje na granicy polsko-czeskiej w bezpośrednim sąsiedztwie starego schroniska, na głównym szlaku Czantoria -Stożek. Można napić się  lub posilić sie w schrosnisku ale ja proponuję spacer w stronę Stożka na szczyt Soszowa Wlk (trudności znikome) i ew. wstąpić po lewej stronie do "Lepiarzówki" gdzie bufet dobrze zaopatrzony a i widoki z tarasu zapieraja dech w płucach.
Po co spacerować w tę i we w tę po deptaku w centrum Wisły jak można  bez wysiłku znaleźć się w "teatrum gorskim".
Bliższe informacje można znaleźć na www. soszów.pl lub pod nr tel. 338552832.
Polecamy

Stożek (980 m.n.p.m.)
Nie zapomonajmy o drugiej kolejce krzesełkowej w Wisle - na Stożek. Po co tłoczyć się na Czantorii skoro i na Soszowie i na Stożku jest cicho i przyjemnie (trzeba pojechać samochodem doliną Łabajowa do końcowego parkingu i stamtąd 10 minutowy spacer pod stację wyciągu). A u góry czeka na Państwa najstarsze polskie schronisko na Stożku i  widok na Tatry (przy sprzyjającej widoczności).

UWAGA!!!

Szlak górski na trasie Nowa Osada - Gościejów - Sporówka zmienił kolor znakowania z zielonego na czarny

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informujemy uprzejmie, że fragment szlaku żółtego na trasie Kozińce-Szarcula został odnowiony i udostępniony turystom. Zapraszamy w te malownicze strony...

Zmiana przebiegu szlaku !!!
Uwaga - ze względu na wybudowanie skoczni w Malince, zmieniono przebieg szlaku turystycznego (zielonego) na trasie Dom Turysty PTTK - Czupel.Nowy przebieg zaznaczono na mapce mazakiem.

Czas przejścia z przeł. Kubalonka na Smrekowiec wynosi 2 godz. 40 min, z powrotem

2 godz.45min.

Odcinek szlaku z Kubalonki do skrzyżowania szlaków pod Kozińcami/ zielony z żółtym,

z Szarculi / pozostaje bez zmian, jak również odcinek przez  osiedle Kozińce do punktu widokowego/ tu rozpoczyna się zejście w dół po betonowych płytach /. W tym miejscu

stary szlak odbijał w prawo w dół stromą ścieżką  w kierunku DT „ Nad Zaporą”, łącząc się

po drodze ze szlakiem czarnym z PKP Głębce.

My schodzimy po płytach do skrzyżowania szlaków / żółty, czarny, zielony / na

ul. Kasztanowej z ul. Spacerową, którą idziemy dalej mijając po drodze „ Karolowy Dwór”.

Za nim, ok.200m skręcamy w prawo w kierunku Osiedla „ Na Groń”. Przechodzimy przez

to osiedle idąc cały czas ul. Na Groń i dochodzimy do osiedla w Nowej Osadzie, gdzie

ok.100m przed skrzyżowaniem z ul.Wyzwolenia skręcamy w prawo, łącząc się skrótem z w/w ulicą. Skręcamy w prawo i dochodzimy do przystanku PKS Nowa Osada / z Kubalonki

1.20 h, z powrotem 1.35 h /.

Przechodzimy przez drogę i wchodzimy w ul. Na Stoku, prowadzącą w kierunku wyciągu narciarskiego Nowa Osada. Nie dochodząc do dolnej stacji wyciągu skręcamy w prawo w górę idąc prawym obrzeżem trasy zjazdowej. Następnie trawersujemy trasę narciarską w lewo, w skos i po ok. 100m osiągamy drogę prowadzącą na os.Wróblonki. Idąc tą drogą ok300m skręcamy w prawo i dochodzimy do zabudowań znajdujących się w pobliżu

górnej stacji wyciągu. Omijamy gospodarstwo wchodząc na stokówkę w stronę potoku Głębieczek  Następnie mamy ok.100m  bardziej stromego podejścia, poczym osiągamy

drogę leśną, która po dwóch kolejnych zakrętach / w prawo i w lewo / prowadzi nas w stronę Czupla. Tuż pod nim dochodzimy do starego szlaku zielonego / z Malinki / -piękny punkt

widokowy. Dalszy ciąg szlaku bez  zmian. Trawersuje on Czupel z prawej strony i następnie łączy się ze szlakiem żółtym  /Trzy Kopce – Salmopol /. Z przystanku PKS Nowa Osada 1.20,

z powrotem 1.10h.

zielony szlak

ziel.szlak

=======================================================================

Zielony Szlak Turystyczny:

W październiku 2012r. na terenie Wisły został wytyczony zielony szlak turystyczny. Szlak ten biegnie ze szczytu Soszowa (886 m n.p.m.) przez Przelacz, Skolnity do Wisły (Dworzec PKS)(420 m n.p.m.). Celem utworzenia trasy było zaproponowanie turystom zejścia ze szczytu Soszowa do Wisły grzbietem górskim, a nie jak do tej pory tylko Doliną  Jawornik. Szlak ten pełni również funkcję łącznika komunikacyjnego (centrum Wisły – Główny Szlak Beskidzki). Czas przejścia wynosi odpowiednio: ze szczytu Soszowa do Wisły Dworzec PKS  2 godz. 30 min., natomiast w kierunku przeciwnym (Wisła Dworzec PKS – Soszów) 3 godz. Długość trasy wynosi 8,5 km. Przewyższenie terenu na trasie sięga 466 m n.p.m. (wg mapy topograficznej 1: 10 000, 1997).

Zielony szlak rozpoczyna się na szczycie Soszowa Wielkiego, skąd przy pięknej pogodzie można dostrzec pasmo Tatr, Małej i Wielkiej Fatry oraz pasma Beskidów. Ze szczytu Soszowa podążamy w kierunku północnym dochodzimy do schroniska turystycznego, funkcjonującego już od lat. 30. XXw.. Tam też zmieniamy kierunek trasy na wschodni i kierujemy się w dół doliny (wraz ze szlakiem niebieskim, prowadzącym do Wisły przez Dolinę Jawornik). Dochodzimy do skrzyżowania dróg leśnych, szlak niebieski odchodzi w kierunku północnym, a my kierujemy się w kierunku południowo – wschodnim, drogą leśną na Przelacz. Na tym odcinku trasy znajduje się chroniona Daglezja – jedno z nielicznych tego typu drzew w Beskidach (należy podejść kilkadziesiąt metrów ścieżką, za wytyczonymi drogowskazami). Podążając dalej szlakiem dochodzimy do terenu zabudowanego kilkoma domami. Jest to obszar osiedla Przelacz. Teren ten znajduje się na przełęczy między Soszowem a Górą Józefulą. Obszar ten cechuje niezwykła cisza i spokój. W miejscu tym postawiono ławeczki i stoliki dla odpoczynku  oraz podziwiania panoramy Beskidów. Podążając dalej szlakiem idziemy zboczem Góry Józefuli. Na tym odcinku trasy można podziwiać wychodnie skalne piaskowca oraz piękną Dolinę Jawornik, gęsto zabudowaną w dnie doliny. Idąc dalej, na polanie śródleśnej skręcamy na wschód i podążamy lasem. Dochodzimy do drogi, która biegnie do najwyższych gospodarstw Osiedla Skolnitego. Tą drogą przechodzimy przez Osiedle Skolnity, kierując się cały czas w dół. Na tym odcinku trasy możemy podziwiać przepiękne panoramy Beskidów oraz rozczłonkowane dolinami rzecznymi miasto Wisła. Dochodzimy do skrzyżowania dróg i kierujemy się nieco pod górę w kierunku zachodnim. (Droga w kierunku wschodnim biegnie do Doliny Dziechcinki.) Idziemy dalej przez Osiedle Skolnity, po drodze mijając telekomunikacyjną wieżę nadajnikową. Ten odcinek zielonego szlaku biegnie wspólnie z czerwonym szlakiem spacerowym. Dochodząc do skrzyżowania dróg napotykamy na kolejny szlak spacerowy, biegnący do centrum Jawornika, my natomiast razem z czerwonym szlakiem spacerowym, kierujemy się w kierunku północnym, grzbietem Wierchu Skolnitego do Wisły. Z wysokości ok. 680 m n.p.m. należy zejść na wysokość ok. 420 m n.p.m. Szlak ten prowadzi początkowo stromą ścieżką w lesie. Ten odcinek charakteryzuje się wieloma ścieżkami leśnymi, powstałymi w celu transportu drewna do doliny. Dochodzimy do zabudowań mieszkalnych. Następnie schodząc grzbietem górskim otwiera się przed nami panorama doliny Wisły, widzianej z Osiedla Zdejszy. Tutaj też dochodzimy do przełęczy między Wierchiem Skolnitym a Górą Czajka (527,2 m n.p.m.). Ostatni etap trasy to zejście drogą asfaltową, z Osiedla Zdejszy zboczem Czajki do doliny Wisły, dochodząc do Dworca PKS.

Trasa całego zielonego szlaku turystycznego, jest bardzo atrakcyjna i przyjemna dla turystów, w szczególności dla tych, którzy schodząc do Wisły z Głównego Szlaku Beskidzkiego w rejonie Soszowa, chcą dalej podziwiać piękne Beskidy. Przemierzając ten szlak w odpowiedniej porze roku można również napotkać wiele chronionych i charakterystycznych roślin górskich, np. zawilec gajowy.